Ми, члени ГО «Всеукраїнська фармацевтична палата» (далі – ГО «ВФП»), організаційного члена Міжнародної федерації фармацевтів (МФФ – FIP), звертаємося до всіх фармацевтичних працівників України, які працюють в аптечних закладах різних форм власності, на виробництві, в системі дистрибуції, освітніх закладах, державних установах, що опікуються фармацевтичною справою, та усіх, кому небайдужа майбутня доля професії фармацевта та аптеки як закладу охорони здоров’я. Просимо Вас професійно долучитися до руху ГО «ВФП» щодо відстоювання цих прописних істин.

Робота однодумців – членів ГО «ВФП» – яскравий приклад для суспільства, що згуртування фармацевтичної спільноти в потужну всеукраїнську громадську організацію за принципом професійної ознаки – це єдиний європейський інструмент налагодження ефективної співпраці між органами влади, представниками бізнесу та фармацевтичними працівниками, спрямований на покращання доступності фармацевтичної допомоги для пацієнта та забезпечення його права на отримання професійного та якісного фармацевтичного сервісу.

Однозначно усі ми відчуваємо шалений тиск з боку опонентів, власне тих, хто не вважає аптеку закладом охорони здоров’я, а бачить її лише джерелом для свого збагачення. За таких умов роль фармацевтичного спеціаліста розглядається виключно як особи, що забезпечує бажану величину чеку. Необхідність запровадження такого обов’язкового критерію, як наявність жорстких кваліфікаційних вимог до фармацевтичного персоналу, акредитації аптечних закладів та розвитку професійної освіти як європейського тренду, не сприймається. Натомість безперервна освіта фармацевтичного працівника має стати нормою.

Звичайно, реалізація цих амбітних та важливих завдань неможлива без усвідомлення прогресивною фармацевтичною спільнотою сучасної європейської моделі розвитку роздрібного сектору фармацевтичного ринку.

Яка модель влаштує всіх – державу, територіальну громаду, підприємця, фармацевтичного працівника, а саме головне — пацієнта? Яка модель стане пацієнторієнтованою, здатною відчувати людській біль та розділяти страждання?

Ми як організаційний член FIP тривалий час спілкуємося з колегами з глобального фармацевтичного середовища, отримуючи неоціненну методологічну допомогу. Безумовно, вибір моделі охорони здоров’я та фармацевтичного забезпечення лікарськими засобами – це справа кожної країни.

Країни сталої економіки, які захищають власні національні інтереси, обираючи стратегію подальшого розвитку системи охорони здоров’я, йдуть зрозумілим шляхом через ухвалення відповідної нормативно-правової бази.

А що відбувається в Україні? Як показує нинішня практика, в нашій країні відсутня зрозуміла державна стратегія щодо розвитку системи охорони здоров’я. За увесь час незалежності держави з високих трибун було озвучено з десяток програм щодо реформи медичної галузі. Жодна з них так і не була втілена. Як наслідок, громадяни України залишилися сам на сам з власними проблемами. Й увесь тягар фінансування заходів з охорони здоров’я вони вимушені нести на своїх плечах.

Все це сталося у тому числі й через байдужість переважної більшості громадян, які зайняли позицію спостерігача та очікують дива, що хтось усе зробить за них. Але дива не відбулося, адже, як відомо, його не існує.

Що пропонує ГО «ВФП», які заходи ми маємо спільно здійснити та яким чином вплинути на тих, хто ухвалює закони, аби не допустити перетину точки неповернення? Ми пропонуємо наступні кроки:

  1. Розробка та ухвалення Парламентом законів, що регламентують фармацевтичну діяльність, а саме:
  • Закон України «Про лікарські засоби»;
  • Закон України «Про фармацевтичне самоврядування».
  1. Розробка та ухвалення Парламентом закону «Про фармацевтичну діяльність», в основу якого покладений європейський досвід.
  2. Перегляд Ліцензійних умов, які на даний час працюють на знищення фармацевтичної професії та перетворення аптеки з закладу охорони здоров’я на заклад торгівлі.
  3. Створення єдиної для всіх форм власності системи оподаткування закладів, що здійснюють роздрібну торгівлю лікарськими засобами.
  4. Запровадження єдиного економічно обґрунтованого рівня роздрібної націнки на лікарські засоби, які включені до урядової програми «Доступні ліки» та Національного переліку.
  5. Звернення до МОЗ України з проханням доопрацювати та подати на затвердження КМУ Національну політику з лікарських засобів, розроблену під патронатом експертів ВООЗ робочою групою, до якої увійшли провідні фахівці. Ухвалення цього документа стане підґрунтям та стимулом для подальшого розвитку системи охорони здоров’я.
  6. Ініціювання запровадження заборони застосування виробниками та постачальниками лікарських засобів, що включені до системи відшкодування та Національного переліку, заходів щодо їх просування у вигляді стимулюючих знижок та інших маркетингових заходів.
  7. Внесення лікарських засобів, виготовлених в аптечних умовах, до Національного переліку, що дасть змогу лікувальним закладам їх закуповувати, та внесення змін до Податкового кодексу в частині зміни ставки ПДВ на лікарські засоби, виготовлені в аптеках з 20% до 7%.
  8. Звернення до МОЗ України з проханням видати наказ про створення робочої групи щодо розробки національних стандартів належної аптечної практики та стандартів акредитації аптечних закладів на добровільних засадах. Склад робочої групи поданий до МОЗ України у вересні 2017 р. З метою підтримки українських колег FIP було надано методологічну допомогу ГО «ВФП» з розробки вищенаведених стандартів.

Усі вищезазначені заходи сприятимуть гармонізації українського законодавства у сфері фармацевтичного забезпечення населення країни із європейським стандартами у найкоротші терміни – 3–5 років, та в результаті дозволять нарешті побудувати доступну та ефективну модель фармацевтичного ринку України.

За дорученням членів ГО «ВФП»

Олег Клімов, голова правління ГО «ВФП», член Ради FIP