Застереження до проєкту Закону України «Про внесення змін до статті 19 Закону України «Про лікарські засоби» щодо здійснення електронної роздрібної торгівлі лікарськими засобами
Голові Комітету Верховної Ради
України з питань здоров’я нації,
медичної допомоги та медичного страхування
Радуцькому М.Б.
Шановний Михайле Борисовичу!
ГО «Всеукраїнська фармацевтична палата» (далі — ГО «ВФП») висловлює Вам свою повагу та звертається з наступним.
16 вересня відбудеться чергове засідання Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування, на якому планується розглянути проєкт Закону України «Про внесення змін до статті 19 Закону України «Про лікарські засоби» щодо здійснення електронної роздрібної торгівлі лікарськими засобами (р. № 3615-1, друге читання).
Під час обговорення тексту проєкту до другого читання просимо врахувати думку фармацевтичної спільноти стосовно положень даного законопроєкту, а саме:
1) електронна роздрібна торгівля лікарськими засобами, в тому числі й забезпечення їх доставки споживачам, має здійснюватися виключно суб’єктами господарювання, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами самостійно чи з залученням кур’єрських служб на договірних засадах за умови, що відповідальність за дотримання відповідності умовам доставки лікарських засобів перед кінцевим споживачем лежить на суб’єкті господарювання, який має ліцензію на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами;
2) постачання лікарських засобів, реалізованих шляхом електронної роздрібної торгівлі має здійснюватися виключно лише з місць провадження господарської діяльності (аптечних закладів), які фізично розташовані за конкретною адресою;
3) на веб-сайтах суб’єктів господарювання, які мають ліцензію на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами, має розміщуватися відповідний логотип відповідно до Директиви 2011/672/ЕС та Регламенту ЄС 699/2014 від 24.06.2014 р., який буде не змінним та спільним для всіх аптечних закладів, які здійснюватимуть електронну роздрібну торгівлю лікарськими засобами. Він підтверджуватиме справжність веб-сайтів і легальність здійснення аптечним закладом такого виду діяльності;
4) необхідно забезпечити можливість надання послуги з консультації фармацевтичним працівником дистанційно.
Передбачивши дані положення в законопроєкті № 3615-1, дозволять Державній службі України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба), як центральному органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах контролю якості та безпеки лікарських засобів, виконувати покладені на неї законодавством функції. Також це унеможливить появу сторонніх організацій, які не зможуть здійснювати доставку ліків поза ліцензійним ланцюгом постачання лікарських засобів й уникати контролю з боку Держлікслужби.
В іншому випадку поява електронної роздрібної торгівлі лікарськими засобами нестиме ризики щодо реалізації не якісних, підроблених лікарських засобів, чи здійснення доставки з порушення умов транспортування лікарських засобів. Всі ці негативні ризики нестимуть безпосередній ризик життю та здоров’ю пацієнтів.
Враховуючи вищевикладене, ГО «ВФП», організаційний член Міжнародної фармацевтичної федерації (FIP), звертається до Вас, шановний Михайло Борисовичу з проханням врахувати позицію фармацевтичної спільноти під час розгляду до другого читання тексту законопроєкту № 3615-1.
З повагою
голова правління ГО «ВФП»,
член ради FIP,
член Американської асоціації
фармацевтів (APhA) О.І. Клімов