Цьогорічний конгрес FIP проходив під гаслом «Medicines and beyond! The soul of pharmacy: New ways for pharmacy to provide more than just medicines» («Ліки та за їх межами! Душа аптеки: нові шляхи для аптеки забезпечувати більше, ніж просто ліками»). Більше 2600 фахівців фармацевтичної спільноти з 94 країн світу вважають, що традиції та відданість здоров’ю пацієнта, що і є справжньою душею аптеки, можуть бути поєднані з інноваціями в технологіях, освіті та практиці, щоб забезпечити належну допомогу у сфері охорони здоров’я у ХХІ ст. Україну на форумі цьогоріч представляли члени ГО «Всеукраїнська фармацевтична палата», Торгово-промислової палати України та вітчизняні фармацевтичні виробники — ТДВ «Інтерхім», група компаній «Лекхім» та корпорація «Юрія-Фарм».
ЦЕРЕМОНІЯ ВІДКРИТТЯ
За традицією урочисте відкриття конгресу розпочалося з привітального слова господарів заходу — представників Корейських фармацевтичних асоціацій та доктора Кармен Пеньї (Carmen Peña), президента FIP.
Пані президент зазначила, що задля універсального забезпечення населення необхідними послугами у сфері охорони здоров’я необхідні інвестиції у фармацевтичні ресурси чи фармацевтичну робочу силу. Такі інвестиції, зокрема з боку урядів країн, є досить мудрими, оскільки охорона здоров’я — один з ключових секторів економіки.
«Безумовно, фармацевтичний сектор може створювати пристойні, всеохоплюючі та стабільні робочі місця, які сприятимуть поліпшенню соціального захисту, рівності, забезпечення прав людини та розширення можливостей жінок та молоді. Проте необхідні інвестиції в освіту та дослідження, адже без цього не може існувати належна підготовка фармацевтичних кадрів», — зазначила К. Пенья.
За словами спікера, така концепція сприяє відновленню ресурсу кваліфікованих, компетентних та досвідчених фармацевтів, фармацевтичних науковців та освітян у достатній кількості, щоб зумовлювати професійний розвиток шляхом розширення фармацевтичних послуг, надаючи людям те, чого вони очікують і що їм потрібно.
У своєму виступі К. Пенья звернула увагу на інвестиції в розвиток фармацевтичних ресурсів, що вже були зроблені FIP, включаючи підтримку розвитку ґрунтовної системи освіти для фармацевтів та підвищення рівня значимості фармацевтів, фармацевтичних вчених та освітян у глобальній політиці в галузі охорони здоров’я. Таким прикладом є нещодавнє рішення Організації Об’єднаних Націй (ООН) про включення фармацевтів до числа показників щільності фахівців охорони здоров’я, адже раніше рахувалися лише лікарі, медсестри та акушерки. За її словами, це є результатом плідної спільної роботи FIP разом з Всесвітньою організацією охорони здоров’я (ВООЗ).
Також К. Пенья сфокусувала увагу присутніх на плані «Двічі два» («Two times two» plan), який було запроваджено ще на початку її президентства, та одному з його аспектів — фармацевтичній послузі. Президент FIP зазначила, що фармацевтичні послуги є невід’ємною частиною медичних послуг, і що «нові послуги — це відповідь на нові потреби нового суспільства». Вона визначила 5 сфер таких послуг: охорона здоров’я, клінічна фармація, дослідження, освіта та цифрові технології (digital services).
К. Пенья також назвала нові технології «двигуном змін», що дають змогу поширювати інформацію серед медичних працівників та збільшувати можливості пацієнтів. «Цей новий набір сервісів — цифрові послуги — слугуватиме іншим 4 сферам, допомагаючи дізнаватися більше інформації про перебіг патології беспосередньо від пацієнтів, що особливо важливо при хронічних захворюваннях, та забезпечувати максимальне покриття універсальною системою охорони здоров’я пацієнтів в усьому світі», — зазначила президент FIP.
ВСЕСВІТНІЙ ДЕНЬ ФАРМАЦЕВТА
25 вересня відзначається щорічний Всесвітній день фармацевтів. Це свято, на думку членів FIP і фахівців фармацевтичної галузі в усьому світі, покликане підкреслити цінність професії фармацевта і його вплив на поліпшення стану охорони здоров’я для органів влади, представників інших професій, засобів масової інформації, а також широкої громадськості. «From research to health care: Your pharmacist is at your service» («Від досліджень до охорони здоров’я: ваш фармацевт до ваших послуг») — тема Всесвітнього дня фармацевтів у 2017 р.
К. Пенья зазначила: «Починаючи з досліджень і розробки лікарських засобів і закінчуючи навчанням майбутніх фармацевтів і фармацевтичних вчених, а також наданням медичної допомоги, — все це на благо наших пацієнтів і суспільства. Фармацевти є основою охорони здоров’я в найрізноманітніших умовах. Але надання допомоги не починається або обмежується громадськими або госпітальними аптеками. Догляд за пацієнтами починається з визначення проблем охорони здоров’я, розробки її політики, а також забезпечення якісної освіти кадрів для всіх цих процесів».
Примітка: День фармацевтичного працівника України згідно з Указом Президента України від 7 вересня 1999 р. № 1128/99 відзначається в третю суботу вересня, і в 2017 р. ця дата — 16 вересня.
ПРОФЕСІЙНІ НАГОРОДИ
Міжнародна практика передбачає реалізацію кампаній у сфері охорони здоров’я не лише урядовими установами чи міністерствами, а й фармацевтичними громадськими організаціями, асоціаціями чи навіть безпосередньо аптечними мережами. За досягнення у цих сферах передбачено дві щорічні нагороди.
Цьогоріч переможцями у номінації «Health Promotion Campaign» стали:
- кампанія «Ні колоректальному раку» («No to colorectal cancer») швейцарської аптечної асоціації «PharmaSuisse», яка передбачала довготривалий скринінг в аптечних закладах для осіб з колоректальним раком;
- кампанія Корейської фармацевтичної асоціації (Korean Pharmaceutical Association) щодо безпечного застосування ліків.
У рамках швейцарської кампанії майже половина всіх фармацевтів у країні підписали контракт на надання послуг з діагностики колоректального раку в співпраці з лікарями, зокрема для осіб віком 50–75 років, яким не проводили колоноскопії протягом останніх 10 років. Ця кампанія була підтримана широкомасштабним висвітленням у засобах масової інформації та веб-сайті, доступному для громадськості, за допомогою спеціального розділу для фармацевтів. На підставі анкети фармацевти оцінили фактори ризику особи щодо ризику виникнення колоректального раку, які забезпечували критерії прямого звернення до лікаря або проведення тесту калу. Ті, хто пройшов тест калу, отримали його результати від фармацевта. На основі отриманих даних фармацевт давав відповідні рекомендації щодо зміни способу життя, необхідності відвідування лікаря та подальшої діагностики.
«PharmaSuisse» враховувала економічну ефективність цього сервісу в рамках своєї роботи, продемонструвавши, що кошти, заощаджені на лікуванні, повністю компенсували вартість скринінгу.
«Важливо, щоб фармацевти були визнані ключовими партнерами впровадження нових послуг у фармації та медицині, у тому числі й щодо питань профілактики», — зазначила Мартіна Ругглі (Martine Ruggli), керівник департаменту міжпрофесійної співпраці Асоціації «РharmaSuisse».
Корейська кампанія мала на меті сприяти розвитку та забезпеченню охорони здоров’я через освітні заходи щодо відповідального застосування ліків та була створена у відповідь на зростаючі проблеми, пов’язані з їх застосуванням. У рамках кампанії фармацевти навчалися, як доносити інформацію щодо ліків з орієнтацією на широкі верстви населення, включаючи соціально вразливі групи. Були розглянуті різні сфери, у тому числі фальсифіковані ліки та відповідальне застосування лікарських засобів. Було охоплено аудиторію в більш ніж мільйон осіб.
«Кінцевою метою кампанії є розширення ролі фармацевта, з тим щоб люди могли визнати його як захисника зміцнення та покращання здоров’я населення», — відмітила Лі Ае Хун (Lee Ae Hyung), директор з відповідального застосування лікарських засобів Корейської фармацевтичної асоціації.
Ще одна професійна нагорода FIP за найкращу програму вдосконалення аптечної практики — «Pharmacy Practice Improvement Programme» перейшла до Королівської асоціації фармацевтів Нідерландів (Royal Dutch Pharmacists Association) за їх кампанію «Перший раз» («The first time»). Мета цієї акції — підвищити рівень обізнаності про цінність консультування фармацевтами щодо лікарських засобів, які призначалися людині вперше.
Завдяки кампанії, що проводилася на прохання Уряду Нідерландів, вдалося не лише підвищити обізнаність населення щодо надання послуг фармацевтами, але й зумовила визнання того, що фармацевтам необхідно платити за цю послугу. За допомогою різних інформаційних каналів, у тому числі публікацій в газетах та журналах, плакатів, рекламних щитів, радіо та соціальних медіа, кампанія охопила широку аудиторію та допомогла знівелювати невдоволення громадськості щодо витрат на первинне консультування з боку фармацевтів.
«Робота, яку проводять фармацевти, залишається в основному невидимою для очей пацієнтів, політиків та навіть інших фахівців у галузі охорони здоров’я, — зазначив Гербен Клейн Нулен (Gerben Klein Nulent), голова Королівської асоціації фармацевтів Нідерландів. — Вкрай важливо, щоб ми й надалі продовжували демонструвати позитивний вплив фармацевтів на систему охорони здоров’я».
ОСНОВНІ ТЕМИ, ЩО РОЗГЛЯДАЛИСЯ НА КОНГРЕСІ
Одними з основних та важливих тем, що розглядалися під час роботи 77-го Конгресу, були фармацевтична освіта та її розвиток, важливість самолікування, фальсифікація лікарських засобів та їх дефіцит у світі, розвиток біосимілярів та поширення генеричної заміни, міжпрофесійне співробітництво у галузі охорони здоров’я, співпраця ВООЗ та FIP, а також впровадження цифрових технологій та smart-ресурсів у фармації та системі охорони здоров’я в цілому.