вих. № 53 від 21.09.2017

До питання громадського обговорення проекту наказу МОН України

«Про затвердження Умов прийому на навчання до вищих навчальних закладів України в 2018 році»

                                                                                                      

У процесі розгляду Департаментом освіти і науки  ГО «Всеукраїнська фармацевтична палата» Проекту виникли зауваження та пропозиції  до абзаців 2-3 п. 10, де зазначено:

Мінімальні значення кількості балів з вступних випробувань для вступу на основі повної загальної середньої освіти не можуть бути менше:

для спеціальностей 221 «Стоматологія», 222 «Медицина», 226 «Фармація та промислова фармація», 228 «Педіатрія» галузі знань 22 «Охорона здоров’я» – 150 балів.

 

Ця вимога була внесена (а потім на вимогу громадськості – вилучена) до Правил прийому 2017 р. за наполяганням МОЗ України з аргументацією «150 балів. Мінімум. Для медиків. Безкомпромісно. Хочете, щоб вас лікував лікар з 103 балами?».

На нашу думку це хибне бачення. Вважаємо, що якість підготовки майбутнього лікаря насамперед визначає рівень організації освітнього процесу у медичному університеті, а не вступні бали ЗНО.  Де впевненість, що абітурієнти з високими балами ЗНО отримають високий рівень лікарських компетентностей  у вищому навчальному закладі з неналежним навчанням?

МОЗ України має достатньо важелів для регулювання рівня підготовки лікарів. Це, зокрема, наявність в структурі міністерства Відділу освіти та науки та Державної установи «Центральний методичний кабінет з вищої медичної освіти МОЗ України», а також система ліцензійних іспитів «Крок», за результатами яких можна не лише відчисляти нерядових студентів, а формувати рейтинговий обсяг бюджетних місць (тобто державного фінансування) медичних університетів, вносити пропозиції Національному агентству із забезпечення якості вищої освіти для вирішення питання щодо подальшого провадження освітньої діяльності тим чи іншим університетом з ті є чи іншої спеціальності.  Практика освітньої діяльності в галузі охорони здоров’я, у т.ч. проведення ліцензійних іспитів, показує, що роками ряд медичних вишів характеризуються низьким рівнем підготовки випускників та неналежним кадровим складом.  При цьому такий стан характерний і для вишів медичного спрямування, які знаходяться у підпорядкуванні МОН України.

У контексті зазначеного вище виникає декілька риторичних питань:

  1. А чи хочемо щоб на фоні лікаря з 150 балами ЗНО наших дітей вчив вчитель, нас захищав юрист, економікою держави керували менеджери і т. д. з 103 балами ЗНО?
  2. Чому з 9 спеціальностей галузі знань 22 «Охорона здоров’я» обрані лише чотири?
  3. Яка логіка покладена у цей вибір, позаяк лише три спеціальності (221 «Стоматологія», 222 «Медицина», 228 «Педіатрія») безпосередньо пов’язані з лікувально-діагностичним процесом? При цьому не взяті до уваги ще три спеціальності (223 «Медсестринство», 224 «Технології медичної діагностики та лікування» і 225 «Медична психологія»), що теж безпосередньо стосуються лікувально-діагностичного процесу.
  4. Яким буде результат лікувально-діагностичного процесу, якщо вишкіл лікаря-стоматолога (221 «Стоматологія»), лікаря-лікувальника (222 «Медицина») і лікаря-педіатра (228 «Педіатрія») здійснюватися за вихідного рівня ЗНО 150 балів, а підготовку медсестри (223 «Медсестринство»), лікаря-лаборанта (224 «Технології медичної діагностики та лікування») і лікаря-психолога чи лікаря-реабілітолога (225 «Медична психологія») – 100 балів?
  5. Чому число вступних балів для підготовки фахівців з фізичної реабілітації (227 «Фізична терапія, ерготерапія») та громадського здоров’я (229 «Громадське здоров’я») є менш важливим ніж для підготовки провізора (226 «Фармація, промислова фармація»)?

Зважаючи на зазначене вище висловлюємо такі пропозиції:

  1. Вилучити абзаци 2-3 п. 10 Проекту Умов прийому на навчання до вищих навчальних закладів України в 2018 році.
  2. Якщо немає можливості усунути норму щодо мінімальної кількості балів ЗНО, то її запроваджувати необхідно у вигляді пілотного проекту.
  3. Тоді цю норму вводити для всіх спеціальностей галузі знань 22 «Охорона здоров’я» або для тих, які безпосередньо пов’язані з лікувально-діагностичним процесом, а саме шести з них: 221 «Стоматологія», 222 «Медицина», 223 «Медсестринство», 224 «Технології медичної діагностики та лікування», 225 «Медична психологія» і 228 «Педіатрія».

У такому випадку абзаци 2-3 п. 10 Проекту Умов прийому на навчання до вищих навчальних закладів України в 2018 році пропонуємо викласти у такій редакції:

Мінімальні значення кількості балів з вступних випробувань для вступу на основі повної загальної середньої освіти на всі спеціальності галузі знань 22 «Охорона здоров’я» не можуть бути менше 150 балів.

Або:

Мінімальні значення кількості балів з вступних випробувань для вступу на основі повної загальної середньої освіти не можуть бути менше:

для спеціальностей 221 «Стоматологія», 222 «Медицина», 223 «Медсестринство», 224 «Технології медичної діагностики та лікування», 225 «Медична психологія», 228 «Педіатрія» галузі знань 22 «Охорона здоров’я» – 150 балів.

 

З повагою,

Голова Правління

ГО «Всеукраїнська Фармацевтична Палата»,

член Ради Міжнародної фармацевтичної федерації (FIP)