1.1. Ірландський ринок медикаментів

 Європейський ринок ліків виріс в останні роки як в обсязі, так і в ціні [hmR Ireland]. У значній мірі це зростання надходить від генеричних лікарських засобів, які взагалі стають взаємозамінними з оригінальними ліками, так як патентовані ліки припиняють свою дію і посилилося використання біологічно-аналогічних лікарських засобів.

 

Ринок в Ірландії аналогічний ринкам наших європейських колег, з більшим показником зростання обсягів виписки та відпуску генеричних лікарських засобів. Зміни на ірландському ринку ліків у 2016 році наведено у рис. 1.1.

1

Зміни на іспанських та португальських ринках медикаментів у 2016 році показані на рисунку 1.2.

2

1.2. Ринок державної реімбурсаціі

Кількість товарів державної схеми, згідно даних фармацевтів, протягом трирічного періоду – з 2013 до 2015 року – скоротилась з 74,4 млн. одиниць у 2013 році до 73,5 млн. одиниць у 2015 році, скорочення на 1,2%. Скорочення на 2.3% одиниць на національному рівні у 2014 році простежувалось у регіонах Місцевих точок надання медичної допомоги (Local Health Office), а у 2015 році прослідковується збільшення на 1,1%.

З огляду на скорочення кількості випущених медичних карток та введення плати за рецепти, відбулося очікуване зменшення кількості одиниць за різними державними схемами, з падінням показників послуг Загальної медицини(GMS) на 6,7% за трирічний період і зменшення послуг Cхеми оплачуваних ліків (DPS) на 6,2%. Одне значення відхилення від норми – на 123% збільшення числа послуг Схеми довготривалого лікування (LTI). Це було викликано реорганізацією попиту в рамках державних схем, за якими певні ліки, які раніше поставлялись пацієнтам за схемою Загальної медицини, були перенесені до Схеми довготривалого лікування.

Кількість аптек, чия сума чеків на ліки GMS у розмірі 240 001 євро та більше за рік, зменшилась на 8,6% протягом трьох років у період з 2013 до 2015 рр. На іншому кінці шкали кількість аптек, чия сума чеків на ліки GMS нижче 40 000 євро на рік зросла на 307%, а щорічні збори GMS від 40 001 до 80 000 євро зросли на 46,5%. Поки ці цифри підтверджують думку про те, що в Ірландії в даний час існує велика кількість аптек, які мають невелику долю, слід зазначити, що Служба реімбурсації у первинній допомозі (PCRS) змінила основу для подання цих даних у 2015 році. У 2013 та 2014 роках – їх аналіз ігнорував реєстрацію підрядників, які або припинили діяльність, або почали працювати у досліджуваному році, тоді як аналіз 2015 року включав усі операційні контракти того року. Таким чином, кількість підрядників на 2015 рік дещо завищена; проте загальна тенденція відповідає очікуванням.

Подібна картина прослідковується щодо Cхеми оплачуваних ліків (DPS). Кількість аптек, що отримують річні кошти DPS в межах € 20 001 до € 40 000 та € 40 001 до € 60 000 знизилися на 80,3% та 92,6% відповідно за три роки до 2015 року, тоді як кількість аптек, що отримали плату DPS нижче 20 000 євро, зросла на 36,1%. В той час як таке ж застереження можна застосувати стосовно даних PCRS, ці тенденції знову очікуються з урахуванням зняття остаточної націнки DPS в липні 2013 року та постійне падіння середніх цін на ліки.

1.3. Наслідки тривалого втручання уряду

У 2015 році ми оцінили, що держава здобула приблизно 2,1 млрд. євро від сектору громадських аптек з 2009. На підставі нашого аналізу опублікованої інформації ми оцінюємо, що ця цифра зросла до приблизно 2,64 млрд. євро до грудня 2016 року. Не дивно, що респондентами Fitzgerald Power Sur year цього року державне втручання в ціноутворення в медицині було визначено найбільшою загрозою, що стоїть перед сектором під час опитування.

Традиційно держава сплачувала фармацевтам за видачу ліків, націнку на ліки (тепер відмінено) та реімбурсацію за ліки. Зміни до механізмів кожного з цих платежів призвели до зменшення прибутку фармацевтів. Для роботи з державними відшкодуваннями на ліки в першу чергу, середня вартість цих платежів знизилася від 18,78 євро за одиницю у 2009 році до 13,01 євро за одиницю в 2015 році. Загальна сума державних заощаджень за рахунок зменшення відшкодування ліків розраховується шляхом застосування середньорічного зменшення на одиницю товару до загальної кількості товарів, що відпускаються щорічно за Державними схемами. Ці заощадження зазначені в таблиці 1.1 нижче.

Таблиця 1.1.

Скорочення реімбурсації ліків заплаченої фармацевтам державою

3

 Оскільки Служба реімбурсації у первинній допомозі (PCRS) не опублікувала інформацію про відшкодування витрат на медицину на 2016 рік під час написання цього звіту, державні заощадження на 2016 рік оцінюється на основі історичних результатів. Насправді відшкодування за ліки продовжують скорочуватися із введенням референтного ціноутворення та оновленої угоди Ірландської асоціації фармацевтів/Служби надання медичних послуг (IPHA/HSE) щодо постачання та ціноутворення медичних препаратів для охорони здоров’я. На підставі наявної на даний момент інформації, ми оцінюємо, що загальна сума державних заощаджень від відшкодування витрат на ліки з 2009 року становить приблизно 2,19 млрд. євро.

З точки зору державних внесків та надбавок, середня вартість кожного товару знизилася з € 5,97 в 2009 році до € 5,05 за одиницю у 2015 році. Таблиця 1.2 зображує ці середні річні скорочення у порівнянні до загальної кількості відпусків за державною схемою за однаковий період. Дані з відхиленням від норми бачимо у значенні середнього показника державних внесків та надбавок за кожний товар, який збільшився у 2015 році на € 0,05. Це було викликано збільшенням кількості підрядників у фармацевтичному секторі, а не поліпшенням умов державних платежів. Зі збільшенням кількості підрядників, більша кількість відшкодованих державою товарів тягне оплату €5 та €4.50, та в даний час встановлюється шкала плати за державні платежі фармацевтам:

– 5,00 євро за одиницю за перші 1667 одиниці, відпущені протягом місяця

– 4,50 євро за одиницю для наступних 833 позицій, що видаються за місяць

– 3,50 євро за одиницю за всі додаткові одтнтці, видані в місяць.

Таблиця 1.2.

Скорочення державних внесків та надбавок заплачених фармацевтами державою

4

 Знову ж таки, оскільки опублікована інформація Служби реімбурсації у первинній допомозі (PCRS) є до 2015 року, державні заощадження на 2016 рік будуть оцінені на основі історичних даних; однак, ми вважаємо цю оцінку точною, враховуючи той факт, що остаточне зниження націнки в рамках FEMPI (Крайні фінансові заходи в інтересах суспільства) було введено у липні 2013 року. На цій підставі ми оцінюємо загальну державну економію за рахунок плати та надбавки з 2009 року складають приблизно 456 мільйонів євро.

Вартість державних платежів за медичні препарати не є єдиним тиском, який відчувають підрядники аптек. 57,7% респондентів нашого опитування відзначали збільшення кількості відмов у застосуванні PCRS за попередні 12 місяців багатьма фармацевтами з посиланням на складні нові правила платежу та відсутність ясності PCRS як основні причини.

 

1.4. Консолідація ринка

 Таблиця 1.3. Кількість громадських аптек в Ірландії – з 1січня 2014 р. по 1 березня 2017р. Джерело: Фармацевтична спільнота Ірландії (PSI)

5

Спостерігаючи постійне зростання загальної кількості аптек в Ірландії, ми відзначаємо випадки регульованих ринків, такий як в Іспанії, де є більше аптек на душу населення, ніж в Ірландії [Фармацевтична група Європейського союзу, 2015/2016 – Pharmaceutical Group of the European Union, 2015/2016]. Незважаючи на це, ми вважаємо, що ряд аптек в Ірландії стає нежиттєздатними та за оцінками в країні існує приблизно 250-300 аптек з товарооборотом € 650,000 або менше. Цікаво, що 61,2% опитаних прогнозують закриття аптеки протягом наступних п’яти років.

За статистикою PSI, 75% ринку було у володінні менше ніж 6 аптек на кінець березня 2017 р. Крім того, ми зазначаємо, що 800 аптек в Ірландії є автономними.

Рисунок 1.6: Кількість громадян на аптеку Джерело:  Фармацевтична група Європейського Союзу (PGEU)

6

Кількість студентів-фармацевтів денного навчання в Ірландії зросло на 1,6% (або 11 студентів) у 2016 році [Higher Education Authority, 2016]. У професії як і раніше, домінують жінки як за кількістю студентів, так на рівні працевлаштування, де жінки становлять – 67% від кількості студентів-фармацевтів і 80% фармацевтичної робочої сили. Це жіноче гендерне упередження не переноситься на володіння аптекою, яке залишається домінованим чоловіками.

 

 

 

 

 

 

 

7

СЕКЦІЯ 2

РОЛЬ І СПРИЙНЯТТЯ ГРОМАДСЬКОЇ АПТЕКИ

2.1. Сучасна роль і сприйняття аптек

Основними ролями громадської аптеки в Ірландії є:

  • Дозування ліків відповідно до рецепта;
  • Продаж безрецептурних ліків, які не вимагають рецепта;
  • Надання клінічних послуг та консультацій з питань охорони здоров’я;
  • Роздрібна торгівля з особливою увагою на здоров’я, оздоровлення, красу і харчування.

 

 

 

 

 

 

Рис.2.1. Зміни у рейтингах аптек, які відпускають без рецептурні ліки

8

Працівники ірландських аптек наймаються державою для видачі ліків за різними медичними схемами та більше 70% усіх ліків, що споживаються в Ірландії видаються таким чином. Сприйняття споживачами ірландських аптек залишається дуже позитивним. Відповідно до проведеного дослідження виданням Behaviour & Attitudes (Поведінка та Ставлення) за у травні 2017 року 97% споживачів оцінювати якість професійного обслуговування, яке вони отримують в аптеках як добре або дуже добре. У дослідженні відзначається послідовне позитивне ставлення споживачів до фармацевтів за певний період за різними критеріями.

 

2.2. Лояльність споживачів

Дослідження Behaviour & Attitudes (Поведінка та Ставлення) свідчить, що 50%  споживачів завжди користуються однією аптекою, де 81% учасників дослідження користуються аптекою протягом останнього місяця, порівняно з 48% людей, які користувалися послугами лікарів за той же період.

Ми запитали респондентів нашого опитування, чому споживачі молодше 35 років, менш стабільні, ніж старші покупці.

Найпоширенішими відповідями були:

  1. Молоді люди взагалі не мають серйозних медичних потреб.
  2. Покоління двотисячних є активними користувачами технологій і за все купують в Інтернет-магазині.
  3. Існує багатий вибір і люди молодше 35 років звикли змінювати свої звички покупок регулярно.
  4. Ці люди більше звертають увагу на ціну і швидше будуть шукати вигідніші пропозиції.

Ефективність програм лояльності розподіляє думку, що  багато схем погано працюють по всьому спектр секторів роздрібної торгівлі.

Постійність у виборі аптеки гендерно

Послідовність та якість роботи працівників аптек та послуг, які вони забезпечують впливає на лояльність споживачів. Там, де ця послуга постійно надається і перевершує очікування споживачів, вірність і частота відвідувань, як правило, гарантована.

 

Яким чином віртуальна охорона здоров’я – eHealth змінить охорону здоров’я в Ірландії?

Загалом, не можна мати інтегрований догляд без цифрової інформації. Для досягнення комплексної системи охорони здоров’я нам потрібно мати можливість:

  1. Точно і ефективно поширювати інформацію серед медичних працівників;
  2. Поліпшувати безпеку, одночасно поліпшувати якість та ефективність;
  3. Забезпечити управління та забезпечення обміну даними;
  4. Позиціонувати себе як користувача технологічних досягнень, таких як Штучний Розум та Віртуальна Реальність.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Таблиця Послуги, які надаються аптеками у Ірландії

Джерело: Fitzgerald Power Survey, 2017

 

Послуга 2016 % аптек 2015 % аптек зміни
Екстрена контрацепція 95% 92% 3%
Моніторинг системи дозування 93% 92% 1%
Утилізація непотрібних ліків 85% 88%  (3%)
Вимірювання кров’яного тиску 87% 82% 5%
Біомедицинські обстеження 57% 56% 1%
Послуги пов’язані з припиненням куріння 56% 55% 1%
Видача ліків при лікуванні фертильності 55% 55% 0%
Вакцинація при грипі 56% 54% 2%
Послуги доставки додому 51% 46% 5%
Послуги при метадоновій терапії 46% 46% 0%
Контроль ваги/лікування ожиріння 43% 42% 1%
Вимірювання глюкози 38% 34% 4%
Постачання ліків до центрів медсестринського догляду 26% 25% 1%
Ліпідний/холестериновий скринінг 22% 25% (3%)
Контроль лікування астми 26% 24% 2%
Скринінг діабету 23% 23% 0%
Послуги ветеринарної аптеки 21% 21% 0%
Контроль лікування діабету 20% 19% 1%
Контроль лікування гіпертонії 20% 19% 1%
Нутриція (харчування) 20% 18% 2%
Скринінг серцево-судинних проблем 14% 12% 2%
Цілодобові послуги 9% 9% 0%
Програма заміни голок 7% 8% (1%)
Скринінг життєвої ємності легенів 4% 4% 0%
Тест на вагітність (при аптеці) 1% 1% 0%

 

Секція 3

3.1. Вплив Сектору Громадських Аптек на Громаду

 

Громадські аптеки багатьма способами вносять покращення у соціум:

Робочі місця

Аптеки є активними місцевими роботодавцями, які надають ряд можливостей для працевлаштування з початкового рівня у роздрібній торгівлі до високооплачуваних кваліфікованих посад. Той факт, що більшість працівників сфери фармацевтики живуть

в межах громади є важливим, оскільки це сприяє швидкості грошового обігу в місцевості і призводить до ефекту мультиплікатора для кожного євро, що сплачується співробітникам, що відображається на всій місцевій економіці. Ми оцінюємо, що в цілому – аптечний сектор виплачує чисту заробітну плату у приблизно 328,3 млн. євро на рік.

 

Профіль власності

Профіль права власності аптечного сектора значною мірою орієнтований на сім’ю, з 89% аптек в Ірландії є приватною сімейною власністю. Ці підприємства бачать себе частиною своїх громад і, отже, інвестуються у забезпечення процвітання місцевої економіки.

Підтримка місцевих підприємств та ініціативи

Як частина місцевої ділової спільноти – аптеки підтримують інші місцеві підприємства. Наші дослідження показують, що власники аптек купують послуги, за можливістю, від місцевих підприємств. Аптеки наймають такі послуги, як прибирання, банківська справа та технічне обслуговування, локально. Крім того, аптеки беруть на себе активну роль у соціальних підприємствах та благодійних проектах, тим самим внесення значущих внесків у місцеву рекламу, спонсорство та благодійні ініціативи. Ми оцінюємо що загалом аптечний сектор робить внески приблизно у 5,7 млн. євро на місцеву рекламу та спонсорські ініціативи.

 

Внесок місцевим органам влади

Кожна аптека у країні сплачує податки та збори місцевої влади. Ці збори використовуються місцевими органами влади для вдосконалення та підтримки місцевих послуг. Ми оцінюємо, що в цілому фармацевтичний сектор оплачує податки та плату за обслуговування приблизно 9,4 млн. євро на рік.

 

Інвестиції у приміщення

Аптеки в Ірландії ведуть діяльність у приміщеннях з цегли та цементу, зазвичай розташованих в центрі місцевих громад. Значною мірою ці приміщення є добре-обладнаними приміщеннями для роздрібної торгівлі, які потребують постійного технічного обслуговування, оздоблення, переобладнання та будівництва для виконання регулятивних зобов’язань – наприклад, зони для консультацій – та ініціативи внутрішнього розширення. Знову ж таки, наші дослідження показують, що більшість цих послуг надаються місцевими фірмами. Ми вважаємо, що в цілому аптечний сектор вкладає 21,6 млн. євро на ремонт майна, обслуговування, оформлення та обладнання.

 

Ефект мультиплікатора

У теорії економіки ефект мультиплікатора відноситься до збільшення кінцевого прибутку від будь-якої нової витрати. Величина мультиплікатора залежить від маргінального рішення господарства про витрати або збереження.

Для цілей цього звіту ми взяли на себе множник 1,5.

У таблиці 3.1 наведено сукупний річний внесок від фармацевтичного сектору до місцевої економіки в усій Ірландії. Ця модель ґрунтується на відповідях майже 400 аптек у нашому останньому опитуванні разом з нашим аналізом доступних даних Служби реімбурсації у первинній допомозі (PCRS).

Рисунок 3.1:

Локальний прибуток сектору громадських аптек

Джерело: Fitzgerald Power, 2017

Тип прибутку Чистий валовий прибуток € м Ефект множення € м
Загальний фонд заробітної плати 328.3 492.4
Податки 9.4 9.4
Реклама і спонсортво 5.7 8.6
Обслуговування нерухомості 21.6 32.4
Загальний локальний прибуток 365.0 542.8

 

 

3.2. Прибуток сектору громадських аптек на національному рівні

 

Громадські аптеки сприяють національній економіці у декількох напрямках:

Податки

Як роботодавець для приблизно 9.140 штатних співробітників та 7.312 працівників неповного робочого дня, ми вважаємо, що аптечна галузь платить нарахування заробітної плати приблизно € 144 млн. щорічно. До того ж за нашими даними аптечний сектор сплачує податок у розмірі € 39,7 млн.

 

Збори  Служби реімбурсації у первинній допомозі (PCRS)

Аптеки є агентами збору надходжень Служби реімбурсації у первинній допомозі (PCRS) від рецептів та позапорогових платежів Схеми оплати лікарських засобів. Ми вважаємо, що, загалом, аптечна галузь збирає €238 млн. щорічно від імені держави; однак ми не включили ці надходження в нашу загальну оцінку внеску галузі на рівні економіки.

 

Підтримка ірландських підприємств

Кожна аптека в Ірландії використовує Систему медичного обліку пацієнта (PMR) і, у всіх випадках, вона забезпечується ірландськими компаніями. Крім того, переважна більшість електронних торгових точок (EPOS), що використовуються в аптечному секторі, поставляються ірландськими компаніями.

Ми вважаємо, що загалом аптечна галузь платить € 16,5 млн. ірландським власникам PMR та EPOS за щорічне обслуговування, ліцензійні збори та оновлення.

 

3.3. Внесок сектору громадських аптек у інші інституції

Підтримуючи і допомагаючи запровадити реформу політики, громадські аптеки сприяють економіці в декількох напрямках:

 

Закон FEMPI

У 2009 році Міністр охорони здоров’я та дітей оголосив про зниження оплати фармацевтам через закон про Надзвичайні фінансові заходи в інтересах громадськості (FEMPI) задля зниження вартості ліків, що випускаються за Загальною медичною схемою, Схемою оплати лікарських засобів, Схемою довготривалих захворювань та інших схем медичного обслуговування для платників податків.

Ряд договорів IPHA

20 липня 2016 року – Ірландська фармацевтична асоціація охорони здоров’я (IPHA) та уряд уклали нову чотирирічну рамкову угоду про постачання медичних препаратів для сфери охорони здоров’я. Мета угоди полягала в тому, щоб забезпечити рамки, в яких державні витрати на ліки є стабільними та нові інноваційні ліки можуть бути доступними для пацієнтів в Ірландії своєчасно. Згідно з угодою ціни на ліки в Ірландії встановлюються відповідно до середнього показника 14 держав-членів ЄС щорічно.

 

Орієнтовна ціна

Служба надання медичних послуг (HSE) зараз встановлює ціну, яка називається еталонною ціною, яку вона платить за групу взаємозамінних ліків. Як тільки еталонне ціноутворення введено, одні ліки за раз, щорічний показник Державних заощаджень зростає на щорічній основі.

Наші дослідження показують, що загальний річний внесок сектора громадських аптек в економіку Ірландії наразі становить приблизно 1,24 млрд. євро.

 

3.4. Додатковий потенційний внесок у економіку сектору громадських аптек

 

У вересні 2016 року Комітет з переговорів фармацевтичних послуг (PSNC), орган, який пропагує і підтримує інтереси громадських аптек в Англії, опублікував звіт [Pharmaceutical Services Negotiating Committee / PricewaterhouseCoopers, ‘‘The Value of Community Pharmacy’’, September 2016] разом з PricewaterhouseCoopers (PwC) під назвою «Цінність громадських аптек».

Оцінивши низку послуг, що надаються в громадських аптеках, доповідь визначила ряд основних висновків, цікавих в ірландському контексті.

Оцінювалися наступні послуги:

  1. Гормональні послуги з контрацепції у невідкладних ситуаціях
  2. Програми голок і шприців
  3. Надання послуг, які потребують професійного супроводу
  4. Рекомендації щодо незначних нездужань
  5. Усунення помилок при рецептурному лікуванні/уточнення рецептів
  6. Коригування медикаментів
  7. Доставка рецептурних ліків
  8. Усунення нестачі ліків
  9. Підтримка постачання ліків у надзвичайних ситуаціях
  10. Огляди лікарських засобів
  11. Нова медична послуга

 

Незважаючи на міжнародні загрози, економіка Ірландії знаходиться у доброму стані; однак, враховуючи фіскальні правила ЄС і зростаючі витрати на догляд, будуть необхідні системні зміни, якщо держава має намір поліпшити результати охорони здоров’я в Ірландії.