13 грудня в режимі онлайн фармацевти з усіх куточків світу зібрались на Глобальний саміт з фармацевтичної освіти, організований Міжнародною фармацевтичною федерацією (FIP) та програмою UNITWIN UNESCO. Метою саміту було оприлюднення цілей розвитку фармацевтичної освіти в тісному зв’язку із затвердженими цілями розвитку фармації як галузі на найближче десятиліття.

ашз

Проведенню саміту передувала серія регіональних семінарів, які об’єднали зусилля академічних закладів, професійних організацій та ключових фармацевтичних стейкхолдерів задля визначення сильних і слабких сторін та виявлення можливостей і загроз (SWOT-аналіз) фармацевтичної освіти в кожному з регіонів світу та напрацювання дорожньої карти змін та вдосконалень у фармацевтичній освіті, необхідних для досягнення визначених цілей фармації в цілому. Загалом, у різних країнах наразі стоять різні пріоритети щодо подальших кроків у розбудові фармацевтичної освіти. В деяких регіонах фармацевтична освіта є фінансово важкодоступною для молодих людей, або ж існує недостатність фармацевтичних закладів освіти чи їх освітньої спроможності, на що в першу чергу закликають зосереджувати зусилля представники тих спільнот. Європейський регіон є унікальним в контексті різноманіття та можливості поєднання унікальних досвідів різних країн. В Європі наразі активно розширюється сфера функцій фармацевта. «Нам варто змінити дискурс і думати не про майбутнє аптек, а про майбутнє фармацевтичної професії, яка задля зміцнення здоров’я населення виходить за межі звичних нам аптечних закладів» – така думка однієї з учасниць семінару вдало зображує сучасну картину. Якраз тому, саме перед Європейським регіоном ставиться ціль напрацювання політик і стандартів фармацевтичної освіти, а також нової рамки компетентностей, які б відповідали потребам нових та розширених професійних функцій і забезпечували підготовку нового фахівця не для сьогоднішньої роботи, а для тієї, яка з’явиться лише завтра. Зокрема, фармацевтична підтримка літніх людей (геріатрична фармація), прецизійна (персоніфікована) медицина і лікування, пацієнтоцентрована опіка та навички підприємництва були названі як компетентності, які потребують включення в освітні програми підготовки нових фармацевтів. Учасники саміту очікують, що цифровізація та бурхливий розвиток ІТ-технологій стануть точками кристалізації нових фармацевтичних функцій та послуг, які будуть з’являтись у майбутньому. Тому саме на Європейський регіон покладаються сподівання із інтеграції цифрових навичок та компетентностей у програми на додипломному та післядипломному рівнях фармацевтичної освіти задля розвитку тих фахівців, які б, маючи сильну міжгалузеву підготовку, стали розробниками та натхненниками тих нових можливостей, які відкривають перед фармацевтичної спільнотою сучасні ІТ-технології.

аеж

За підсумками саміту було ухвалено «Глобальний заклик до дій задля розвитку фармацевтичної освіти» https://www.fip.org/file/5091, що містить 18 напрямків для підтримки фармацевтичної освіти професійною спільнотою. У цьому програмному документі FIP бере також на себе зобов’язання спрямовувати свої регіональні та міжрегіональні професійні мережі, платформи, експертизу, потужності, ресурси, рекомендації та стандарти на розвиток фармацевтичної освіти, практичної підготовки та наукових досліджень; засновувати центри досконалості FIP-UNITWIN для забезпечення потреб і досягнення пріоритетів фармацевтичної освіти; підтримувати політики, спрямовані на вдосконалення навчання і підготовки фармацевтичних працівників, а також трансформувати і зміцнювати фармацевтичну освіту, забезпечуючи високоякісну та відповідну практичним потребам освіту та підготовку, що стане базою для професійного та наукового розвитку в фармації.

лор

Професійний колектив Всеукраїнської фармацевтичної палати завжди щиро вболіває за якість фармацевтичної освіти та долучається до заходів та ініціатив, спрямованих на її невпинний розвиток та поступ. Тож чимало представників ВФП узяли активну участь в Глобальному саміті з фармацевтичної освіти. Зокрема, будучи учасником попереднього семінару Європейської секції FIP з фармацевтичної освіти, голова Закарпатської філії ВФП Олег Девіняк стисло доповів на саміті узгоджене положення семінару щодо цілі з розвитку цифрових компетентностей у фармацевтичній освіті. «Давайте об’єднуватись разом з FIP-UNITWIN задля розвитку фармацевтичної освіти» – таким було гасло саміту, яке завдяки нашій участі лунало з міжнародної трибуни не лише англійською, а й українською мовою.